ROUW EN WERK

Blog 8 - Rouw op het werk.jpg

Ondernemingen en organisaties zijn er in de eerste plaats op gericht resultaten en doelstellingen te behalen. Om die missie te realiseren hebben die organisaties en ondernemingen mensen nodig. En ieder mens komt met zijn eigen achtergrond en geschiedenis. Niet alleen nemen we onszelf mee naar het werk maar ook ons eigen verliesverhaal.

En organisaties rouwen dan misschien niet maar mensen wel. Dat maakt ook dat elke activiteit binnen een organisatie niet louter en alleen kan gericht zijn op resultaten. Eenvoudigweg omdat ondernemingen mensen nodig hebben om deze doelen te behalen en mensen zijn geen emotieloze machines.

De kans is groot dat je ooit in aanraking komt met verlies en verdriet op het werk. Een collega of cliënt ervaart een ingrijpend verlies of je brengt zelf je verdriet mee naar het werk. Maar ook de werksituatie zelf kan oorzaak zijn van verlies en rouw. Ontslag, een functiewijziging, een reorganisatie of fusie, pensionering zijn allemaal situaties die rouwreacties kunnen oproepen. Aandacht voor rouw is dus fundamenteel binnen ondernemingen en organisaties.

Verlies is vaak lastig om mee om te gaan voor veel mensen. Als collega van een rouwende word je geconfronteerd met je eigen kwetsbaarheden en weet je vaak niet hoe je best met de situatie omgaat. Uit hulpeloosheid ga je de rouwende uit de weg en zet hem zo ongewild in de kou. Of je geeft goedbedoelde adviezen. Op het moment dat iemand kwetsbaar bent, hakken zulke reacties er stevig in.

Voor een onderneming is het zo mogelijk nog lastiger. Vaak functioneren mensen die rouwen niet optimaal. En dat is lastig. Liefst zien we mensen die leven op de  euforische bergen van succes. Verlies wordt gezien als een lastige verstoring. En te lang stilstaan bij verlies tijdverlies. Mensen die niet zeuren en doorgaan worden als moedig gezien.

Het lijkt misschien stoer om op het werk niet te praten over de slechte boodschap die je kreeg in het ziekenhuis, de echtscheiding die dreigt of over het overlijden van een goede vriend. Maar stilstaan bij verlies is wel verstandig. Niet voldoende verwerkte rouw  is een belangrijke oorzaak van verzuim  en vertrek van medewerkers.

Een goede ondersteuning van de rouwende binnen het bedrijf kan bijdragen aan de wederopbouw van zijn identiteit. Werk kan zorgen voor ritme en structuur. Toegewijde collega’s ondersteunen hun rouwende collega bij het vinden van hernieuwde controle, zelfvertrouwen en afleiding.

Ondernemingen hebben dus baat bij goede regelingen inzake verlies en rouw die op een positieve manier aandacht besteedt aan verlies- en rouwervaringen van werknemers. En dit geldt niet alleen voor HRM-diensten en leidinggevenden. Aandacht voor rouw is een thema die iedereen die in een onderneming werkt aangaat.